Tips Persediaan dan Cara untuk Kekal Cergas Ketika Umrah

Impian untuk menjejakkan kaki ke tanah suci Mekah dan Madinah merupakan impian bagi setiap umat Islam di dunia. Biarlah walaupun hanya sekali dalam hidup, peluang menatap kaabah di depan mata dan menyusuri rumah Allah merupakan kebahagiaan yang tak dapat digambarkan dengan kata-kata!. Pasti kebahagiaannya sukar diceritakan. Peluang yang bukan selalu datang mestilah digunakan sebaiknya untuk beribadat dan bermunajat kepada Allah.

Ganjaran yang sangat besar tiada di tempat lain, hanya Mekah dan Madinah. Tetapi, jika badan terbatas untuk beribadat, agak sukar juga merealisasikan impian untuk beribadat sebanyak mungkin. Terutamnay bagi wanita yang berusia. Daya tahan badan akan menyebabkan mudah demam, selsema, dan kurang anergi untuk berjalan jauh dan sebagainya. Jom ketahui tips umrah supaya kekal cergas.

Tips Umrah Supaya Kekal Cergas

1) Banyakkan Berjalan Kaki

Rata-rata di sana nanti banyak menggunakan tenaga dan berjalan kaki untuk melakukan umrah dan ziarah. Sudah masanya untuk kuatkan stamina untuklatih diri tak cepat penat dan sebagainya. Antara rukun wajib umrah ialah tawaf dan  sa’ie. Sa’ie dari Safa ke Marwah lebih kurang 420 meter, dan perlu di ulang sebanyak 7 kali dan anda perlu berjalan lebih kurang 2940 meter atau 2.9km. Dekat 3km, itu sa’ie sahaja.

2) Makan Makanan Yang Berkhasiat

Amalkan pemakanan yang sihat sebelum mengerjakan umrah. Kesihatan adalah kunci utama untuk badan kekal cergas dan sihat.

3) Latih Diri untuk Ke Masjid

Jika sebelum ini kita solat di rumah sahaja, latihlah diri untuk bersolat di Masjid. Ia adalah untuk rasa suasana yang tenang dan dapat tumpukan ibadat untuk kesana nanti.

4) Rajinkan Ke Majlis Ilmu

Majlis ilmu dapat melembutkan hati kita. Dengan cara ini dapat melatih diri untuk beribadah dan beriktikaf di masjid nanti.

5) Amalkan Solat Sunat

Solat sunat seperti sunat tahajjud, solat sunat taubat dapat membersihkan diri kita dari kesalhan dan dosa lampau. Ia adalah cara untuk memohon keampunan ke pada Allah untuk menuju ke tempat yang suci. Mohon juga kelancaran perjalan umrah, keselamatan pergi dan pulang dan dikurniakan umrah yang mabrur.

6) Baca Al Quran dan Terjemahan

Membaca al-Quran membawa seribu kebaikan. Bacalah juga terjemahan al-Quran supaya kita lebih memahami isi al-Quran, mesej yang Allah sampaikan kepada kita. Dengan membaca al-Quran, hati lebih bersih dan dekat dengan Allah.

7) Baca Buku Berkaitan Mekah dan Madinah

Ia adalah satu gambaran awal suasana di kedua-dua tempat suci nanti. Ia membuatkan kita lebih faham dan dapat menghayati sirah perjalanan para sahabat dan Rasulullah sendiri.

Jom kita ikuti pengalaman Puan Hartini Badri mengerjakan umrah bersama keluarga dengan bertenaga serta sihat.

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 3
TESTIMONI 35: HARTINI BADRI

[UMRAH BERTENAGA, KEMBALI KE TANAH AIR DENGAN SIHAT DAN GEMBIRA]

SYUKUR dan gembira rasa hati bila kami sekeluarga dijemput menjadi tetamu Allah. Sebagai persediaan, selain menambah ilmu tentang ibadah, Saya banyak baca pengalaman mereka yang dah pergi. Ramai yang kata ibadat umrah ni menuntut tenaga, terutama tenaga kaki.

Dan juga biasanya perubahan cuaca menyebabkan kita mudah terkena demam selsema. Terutamanya bila dah nak balik atau dah kembali ke tanah air.Kami pergi bulan Disember musim sejuk. Memang sejuk sangat. Semasa di Madinah sangat sejuk, keluar solat subuh ke Masjid yang tak sampai 100meter pun mengetar-ngetar kesejukan walau memakai baju sejuk.

Hari terakhir di Madinah tu dah rasa tangan nak mengelupas, bibir dah kering. Mujur saya bawak krim herba. Cepat-cepat sapu, Jadikan lotion dan pelembab muka jugak. Kulit saya jenis kering jadi bila dah mula nak mengelupas, saya sapukan krim. Untuk kuatkan imun badan Vitamin C memang vitamin wajib setiap hari, malah Chewable Vitamin C saya letak di dalam beg sandang senang untuk dimakan dan dipas pas kepada ahli keluarga dan kawan-kawan sebelah di dalam bas bila-bila masa.

Masamnya tu pun menghilangkan loya di dalam bas. Kat sana kita takde urusan lain melainkan tumpu untuk ibadah. Di sini tidur memang tak dapat lama. Tidur lambat, bangun awal. Rugi rasanya kalau buang masa untuk tidur. Semasa di Makkah, masih sejuk tapi kurang sikit berbanding Madinah. Seawal mungkin lebih kurang dua jam sebelum Subuh tu kami dah keluar.

Kalau lambat pintu favourite untuk solat di depan Kaabah akan ditutup. Kalau dah tutup kena la solat kat perkarangan masjid. Sejak saya baca buku Prof Kamil, saya nekad seboleh mungkin akan pegang tangan mak untuk bawak mak solat depan Kaabah. Maka ikhtiar selalu untuk datang masjid awal.Jadi nak elakkan mengantuk, sebelum keluar ke masjid saya bancuhkan Performance Drink + Cinch Tea Mix. Siap bubuh dalam botol lagi. Kami bancuh dengan air zam zam biasanya.

Mak saya jenis mudah juga terlelap maka ni wajib saya suapkan. Ini memang “rahsia” mata terbuka luas. InsyaAllah segar mata nak menjalani ibadat sehingga Dhuha. Nak keluar ziarah pun alhamdulillah rasa bertenaga. Kalau lupa bancuh takpe kamk bawak je siap-siap letak Cinch Tea Mix beberapa sachet kat dalam beg, nanti beli air mineral dan tuangkan.

Ibadat tawaf dan saie memang menuntut kekuatan kaki. Saie ni ada beberapa tingkat tau. Pernah sekali kami “terpergi” di bahagian berbukit tinggi. Saya berdua bersama kakak ipar Menolak mak mertua menaiki wheelchair. sangat mencabar, memang memerlukan kudrat di sini. Alhamdulillah diberi kekuatan.

Balik bilik memang wajib telan Ostematrix pil kalsium. Yang insyaAllah dapat menghilangkan lenguh lenguh letih kaki berjalan.Yang bestnya dengan izinNya walaupun dah kembali ke tanah air. Walau dengan perubahan cuaca dan penat menjalani ibadah, kami sihat saja. Tiada demam atau batuk. Syukur alhamdulillah.

Selain doa, kita juga perlu berikhtiar usaha untuk membolehkan kita dapat melakukan ibadah yang terbaik semasa di sana. Dan ini ikhtiar kami. Jika anda atau keluarga ingin menunaikan umrah, jangan lupa masukkan suplemen Shaklee sebagai list wajib untuk dibawa ke sana. Segalanya dengan izinNya jua.

Alhamdulillah. Mengamalkan suplement adalah salah satu usaha dan ikhtiar sahaja. Antara suplement yang diamalkan ialah

i) Performance Drink

Antara kelebihan minuman isotonik Shaklee ini berbanding dengan minuman isotonik yang banyak di pasaran adalah:

💞 Tidak bergas atau tidak berkarbonat.

💞Mengandungi gula yang sangat minima(less sugar).

💞Tiada lemakTiada kolestrol

💞Tiada pewarna atau pengawet tambahan yang digunakanMempunyai lebih 67 % otot glikogen (sumber tenaga)

💞Dirumus KHAS dengan kandungan sodium, potasium dan karbohidrat yang mencukupiMempunyai kadar natrium yang rendah dan mempercepat kadar penyerapan cecair (elektrolit) dalam tubuh.Bersifat isotonik .

💞Jumlah kepekatan karbohidrat yang ada didalam Performance Drink adalah sama dengan darah kita.

💞Ini memudahkan proses penyerapan sekaligus meningkatkan kadar gula di dalam darah.

💞Ujian klinikal- rumusan ekslusif Opticarb yang sudah dipatenan ini mampu meningkatkan tenaga sebanyak 6 kali ganda, memberi tenaga dan memelihara sirkulasi bendalir dalam badan.

ii) Cich Tea

💞Rangsangan tenaga secara semula jadi dan selamat

💞💞Sedap diminum, sama ada panas atau sejuk

💞Alternatif terbaik kepada snek manis dan kopi

💞Cepat bertindak untuk meningkatkan tenaga

💞Bungkusan berbentuk “stick” yang mudah bagi setiap sajian

💞Tiada perisa, pewarna dan pemanis tiruan

iii) Vitamin C Chewable

💞Meningkatkan sistem imun

💞Elak selsema, batuk demam

💞Boleh dikunyah jika rasa loya

iv) Ostematrix

 

💞Menguatkan tulang dan gigi

💞Menghilangkan lenguh-lenguh kaki

💞Menghilangkan rasa lemah badan

💞Tidur lebih lena

💞Melawaskan pembuangan

💞Elak sakit gigi

💞Bangun pagi dengan segar

v) Herbalblend

💞Krim semulajadi

💞Tekstur tak melekit dan tak berminyak

💞Bau segar

💞Mudah diserap

💞Hilangkan kulit kering, gatal, ruam

💞Hilangkan tumit kasar

💞Boleh digunakan sebagai losyen untuk elakkan kulit kering

Atau anda boleh cuba vivix shaklee dan ESP untuk lebih bertenaga, dan memelihara kesihatan yang menyeluruh.

vi) Vivix Shaklee

💞Tenaga segera

💞Mudah diamalkan

💞All in 1 suplement

💞Baik untuk sakit lutut, sakit kaki, cramp kaki

💞Tingkatkan imun badan dengan segera

Jika dalam banyak-banyak vitamin shaklee, vivix adalah vitamin yang paling premium dan mendapat feedback positif terbanyak.

viii) ESP

💞Sejenis protein yang memberi rasa kenyang lebih lama

💞Protein juga boleh tingkatkan tenaga pada otot

💞Kurang rasa letih

💞Cergas

Jadi, persediaan mental dan fizikal sangat diperlukan untuk menjalani ibadat umrah di sana nanti. Gunakan peluang yang tidak selalu datang ini dengan membuat persediaan yang mantap dan rapi. Insyaallah, moga anda semua dipermudahkan urusan semasa menjalani ibadat umrah dan dikurniakan umrah yang mabrur.

Untuk dapatkan produk shaklee, anda boleh hubungi saya terus di talian 016-4225314. Saya akan bantu dan memberi nasihat dan bimbingan berkaitan produk.

Nida (KN)

Whatsapp: 0164225314

 

 

 

 

 

 

 

You may also like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge